adriana marmorek: tesoro | treasure

organization of american states   |  april 16, 2018

Tesoro,Marmorek - Washington.jpg

Adriana Marmorek expone su obra TesORO en la Organización de los Estados Americanos

 

¿Se pueden tocar, desear y  guardar los tesoros?

Colombia fue elegida para realizar el homenaje a los 70 años de la Organización de Estados Americanos-OEA, donde la artista colombiana Adriana Marmorek presenta su exposición TesORO. En ella, plantea como dos tesoros el concepto de mujer desde la seducción y el concepto de país desde el posconflicto.

Marmorek explora la idea de que los elementos mujer y país se pueden ver, desear e incluso tomar, representaándolos mediante el oro, un recurso que llevó a los conquistadores a América y encendió la “fiebre del oro” en Estados Unidos; y el chocolate, un “alimento de los dioses”.

A medida que el espectador experimenta la instalación, la pregunta sobre cómo abordar estos conceptos, genera una tensión que se vuelve tangible cuando invita al espectador a caminar sobre un piso adornado con confeti hecho de piezas de arte y a comerse la instalación de cortinas que están decoradas con pepitas de chocolate dorado. Pero, ¿lo harías? El chocolate colombiano es un placer para tomar, pero ¿cómo renunciar a la golosina sin destruir la instalación?

Al final, un video que muestra un cuerpo femenino bañado en oro aparece y desaparece debajo de una superficie líquida. ¿Puedes discernir la orientación, la dimensión o la continuidad de ese cuerpo? Es un fragmento que toma forma y se derrite simultáneamente, en intensidades y flujos puros.

 

Can treasures be touched, desired, kept? 

Colombian artist Adriana Marmorek investigates the concept of tesoro, or treasure, in relation to woman and post-conflict Colombia, a country with abundant resources realized after the peace agreement. The artist explores the idea that both treasures can be seen, desired, and even taken by using the same elements for both: gold, a resource that drove conquerors to America and ignited “gold fever” in the States; and chocolate, a “food of the gods”. As Marmorek questions how to approach these concepts, she generates a tension that becomes tangible to the viewer as they experience the installation. 

You are invited to walk on the floor adorned with confetti - confetti made from pieces of art, fragments of pictures. Do you step on it? Do you collect a handful? These tiny treasures can be beautiful, or they can make the floor slippery, becoming a dangerous area to walk over. 

The curtains are decorated with nuggets of gold chocolate, provoking you to eat them. But would you? The Colombian chocolate is a pleasure for the taking, but how do you remove the treat without destroying the installation? 

The path leads to a video displaying a female body bathed in gold. It appears and disappears under a liquid surface. Can you discern the orientation, the dimension, or the continuity of that body? It is a fragment taking shape and melting simultaneously, in pure intensities and flows. 

How do we deal with these concepts of treasures? How do we act on them? 

Our questions on how to approach them are a political action the Organization of American States is confronted with daily. 

Adriana Marmorek was born in Bogotá in 1969. She has exhibited extensively in museums and institutions worldwide. She was recently nominated for the Luis Caballero Award for Contemporary Art in 2017, the most prestigious art award in Colombia, followed by an exhibition at the Museo de Arte Moderno in Bogotá, Colombia.